Genom åren har ett oberäkneligt antal modetrender kommit och gått. Vissa av dessa modetrender har dock klarat tidens gång och tycks aldrig minska i popularitet. Vissa av följande trender eller tyger har funnits antingen en längre eller kortare tid, men det som de har gemensamt är att vi förmodligen kommer att få leva med dem länge, länge till.

Denim (jeanstyg)

Alla bär det och alla verkar också tycka om det. Kläder med jeanstyg finns i oerhört många varianter och kan kombineras och matchas lätt med andra plagg och färger. Tyget är dessutom väldigt slitstarkt och hållbart – ett plagg gjort av denim kan man oftast ha i väldigt, väldigt många år. Jeanstyg ser man nästan överallt och är något som verkligen har omfamnats av nästan hela planeten.

Sneakers

En förhållandevis modern trend (med betoning på förhållandevis) som i princip är utspridd över alla världens länder. Sneakers används numera både i vardagliga sammanhang och för att skona fötterna vid träning.

Att använda de här skorna i vardagliga sammanhang är dock något som delar upp tyckarna i två läger. Vissa menar att skorna bör förpassas till träningen eller enbart brukas som inneskor, medan andra (framförallt den yngre generationen) tycks kunna använda den från morgon till kväll i de allra flesta sammanhang.

Läder

Precis som med jeanstyg kan man använda läder i oerhört många olika kombinationer. Läder är starkt förankrat i människans historia och har brukats på ett eller annat sätt i tusentals år. Idag används det ofta i form av läderjackor, läderväskor eller som kängor gjorda av materialet. Det är helt enkelt alltid rätt att använda sig av läder när man skapar sin outfit.
Läder används också i många alltså accessoarer, såsom banden till klockor, bälten, eller andra typer av band och smycken.

Könsneutralt mode

Något som verkligen ligger i tiden just nu är att ifrågasätta och förändra normer inom såväl modeindustrin som i övriga samhället. Män som klär sig i typiskt feminina kläder eller kvinnor som bär maskulina plagg ses fortfarande ofta som något okonventionellt, något som väcker starka känslor hos en del. Trots det väljer allt fler stora design- och modeföretag att skapa kläder och stilar för alla tänkbara kön. De börjar även bli mer inkluderande i sina val av modeller.

Klädkedjor

Detta är en trend som den spanska klädkedjan Zara har stämt in i och de lanserar därför en kollektion med könsneutrala kläder. Kollektionen har fått namnet ungendered och består av enkla basplagg i form av bland annat jeans, hoodietröjor och t-shirts som tidigare har delats upp i manliga och kvinnliga kategorier. Kläderna är framtagna för att passa alla barn och ungdomar oavsett kön och finns nu att köpa online på kedjans hemsida.

Ett välkänt varuhus i London har tagit trenden till en högre nivå och trotsar stereotypiska könsnormer med projektet The Agender Project. Under en begränsad period fyller Selfridges tre våningar med kläder från märken som Trapstar, Gareth Pugh, Ann Demeulemeester och Comme des Garçons och struntar i den vanliga uppdelningen mellan tjej- och killkläder. Deras kunder ges då möjligheten att besöka varuhuset och handla utan att begränsas av gamla normer och värderingar.

Ny trend

Även det kända varumärket Louis Vuitton har beslutat sig för att bryta gamla normer i samband med lanseringen av deras nya klädlinje. Klädd i kjol och kvinnligt kodade plagg har skådespelaren Will Smiths 17 år gamla son Jaden gjort succé som företagets första manliga modell i en damkollektion. När de första bilderna på modellen släpptes skapades stor uppståndelse på nätet och kampanjen möttes av både hyllningar och stark kritik.